Tre steg mot bättre hållbarhetskommunikation

Omvärlden ställer allt högre krav på företagen. Ett aktivt hållbarhetsarbete är affärskritiskt - samtidigt är konsumenterna trötta på vaga budskap och otydlig information. Här delar vi med oss av tre steg för trovärdig och engagerande hållbarhetskommunikation.

Intresset för företagens hållbarhetsarbete ökar, men enligt undersökningar från bland annat Krav och Svanen har konsumenterna svårt att avgöra vilka företag som verkligen jobbar med att ställa om – och vilka som bara slänger sig med ord. Samtidigt fälls också allt fler företag för felaktiga miljöpåståenden av Reklamombudsmannen. 

Risken för en förtroendekris bör tas på allvar, men för de som tar hållbarhetsarbetet seriöst finns mycket att vinna. Enligt rapporten Hållbarhetsrapporten, ett initiativ av LRF Media för att öka förståelsen mellan konsumenter och företag, är många konsumenter beredda att stötta företag som anstränger sig i utvecklingsarbetet även om de inte kommit hela vägen fram. 

Här är tre steg för att skapa bättre hållbarhetskommunikation: 

1. Gör grundjobbet 

Grunden för ett effektivt omställningsarbete är att det är en prioriterad fråga hos styrelse och ledning - och att den som leder arbetet får både mandat och resurser. Kom ihåg att involvera alla medarbetare, så att det skapas ett engagemang i stället för ett potentiellt motstånd.

Nästa steg är att göra en gedigen analys, skapa en hållbarhetspolicy, sätta mätbara mål som är integrerade med affärsmålen, ta fram en tydlig handlingsplan och ett system för uppföljning - helt enkelt att formulera en bra hållbarhetsstrategi. När denna är förankrad i verksamheten kan ni börja titta på hållbarhetskommunikationen. Se över styrdokument, mål och handlingsplaner för kommunikation utifrån målen satta i hållbarhetsstrategin, så har ni en trygg grund att utgå från.

2. Sätt konceptet och samla krafterna

Med ett väl genomarbetat kommunikationskoncept som bottnar i både verksamheten och hållbarhetsstrategin blir det lättare att engagera både internt och externt. Lägg till er egen hållbarhetshistoria, vad ni vill uppnå och vilka förändringar det leder till för ert företag, så är alla grundpelare i ett framgångsrikt kommunikations- och förändringsarbete på plats!

När ert koncept sitter så kan det fungera som ett paraply för er varumärkesbyggande kommunikation - hållbarhetsrapporter såväl som kampanjer, medarbetardagar och rekryteringsannonser. Ett bra koncept kan också öppna upp för intressanta varumärkessamarbeten med andra aktörer där ni båda kan vinna på att kommunicera under gemensam flagg.  

3. Både ord och handling

När grundjobbet är gjort och åtgärd efter åtgärd i handlingsplanen betats av finns en bra bas till förtroendeingivande kommunikation. Er omställning rymmer spännande framsteg som det är lätt att bygga engagemang kring, både internt och externt. Genom att kommunicera ärligt om framgångar såväl som utmaningar skapar ni trovärdig hållbarhetskommunikation som bidrar till stolthet i hela verksamheten - och stärker ert affärserbjudande.


Kom ihåg! 

  • Om ni inte skulle nå i mål med det ni planerat, berätta vad som gick snett! Enligt rapporten Hållbarhetsrapporten har konsumenterna stor förståelse för att omställningsarbetet inte blir som man tänkt sig – så länge de förstår varför och vet vad som blir nästa steg.  

  • Glöm inte internkommunikationen! En välutvecklad internkommunikation är A och O, speciellt vid förändring. Informera och involvera medarbetarna så att de förstår, känner engagemang och står upp för företagets hållbarhetsarbete.

  • Låt inte hållbarhetsrapporten eller klimatbokslutet som ni jobbat så hårt för att få fram hamna dold på webben där ingen ser den. Använd den istället som en källa till spännande innehåll i ditt löpande kommunikationsarbete.

Vill du bolla hur ni kan utveckla er hållbarhetskommunikation? Hör av dig så pratar vi!

Källor:

Krav, Rapport: Den hållbara maten, 2021.
Svanen, Rapport: The Report, 2021. 
DN, Artikel: Fler företag fälls för missvisande reklam om miljön, 2021.

Ska vi hjälpa till?