Svenskmärkning

Årets Kock sponsorfilm

Bakgrund:
Svenskmärkning och deras varumärke Från Sverige är stolt sponsor av Sveriges mästerskap i matlagning – tävlingen Årets Kock. Under 2020 ville de skapa en film i samband med sponsorskapet för att tydliggöra kopplingen mellan svenska råvaror och gastronomi.

Film

Lösning:
Svenskmärkning hade en tydlig vision för filmens budskap. De ville visa sambandet mellan odlaren, kocken och den svenska råvarans resa från jord till bord. Viktigt var att filmen inte skulle handla om odlaren eller kocken – råvaran skulle vara filmens huvudperson. Med deras tydliga vision utvecklade Brid tre filmidéer som Svenskmärkning fick ta ställning till och välja den de gillade mest.

Två produktionsdagar senare hade Brid material för att skapa en lång och en kort filmversion – och en del extramaterial för webb och sociala medier.  

Filmerna publicerades på Svenskmärknings webb och sociala medier i nära anslutning till finalen av Årets Kock vilket gjorde att uppmärksamheten kring sponsorskapet kom vid precis rätt tidpunkt.