Santander Consumer Bank

Varumärkesbyggande kommunikation med fokus på social hållbarhet

 

Santander Consumer Bank är en av världens största banker med 144 miljoner kunder i 45 länder. Den svenska verksamheten har ett stort socialt engagemang något som de under 2017 önskade öka kännedomen om på den svenska marknaden. 

Brid fick i uppdrag att ta ett helhetsgrepp om Santanders sponsorskap med En Svensk Klassiker och skapade i ett första steg en årslång varumärkeskampanj där vi fick följa skidlegendaren Johan Olsson genomföra sin första svenska klassiker. Uppdraget involverade strategi, PR, video- och innehållsproduktion som blev både reklamfilmer och en stor some-kampanj. Sedan 2018 har vi producerat varumärkesstärkande- och säljdrivande kampanjer i både egna, köpta och förtjänta kanaler.

För att dra nytta av den plattform som byggdes upp under Johans Olssons klassiker-satsning vidareutvecklades konceptet för att ytterligare positionera Santanders engagemang kring hållbarhet och hälsa. Det har resulterat i tre säsonger av sociala medie-serien @minklassiker där Santanders ambassadörer Johan Olsson och Annie Thorén stöttar, coachar och peppar tre till fyra deltagare att genomföra En Svensk Klassikers fyra motionslopp. Konceptet har med tiden utvecklats mot att bli mer interaktivt där vi låter Johan Olsson bjuda in till olika träningsutmaningar och uppmanar följarna att lägga upp videor och bilder. Att deltagaruppställningen dessutom består av kända svenska profiler har ytterligare ökat engagemanget.

Effekten av sponsorskapsaktiveringen 2017 var tydlig – sidvisningarna på Santanders sponsorsida slog i höjden och ökade med 3 478 %, deras awareness landade på 55 % och consideration ökade med 25 %. Visningarna på Santanders produktspecifika sidor ökade med 1 100 % med hjälp av säljdrivande innehåll på Facebook. 

Sammantaget har Min Klassiker nått ut till miljontals människor på sociala medier genom annonser och organiskt innehåll via Instagramkontot @minklassiker.

FLER CASE

Santander Consumer Bank

Lantbrukarnas Riksförbund

Fossilfritt Sverige